Педагогічні ідеї

                       


методи емоційного налаштування

 Вправи для запобігання стресів у учнів


      В процесі навчання невід’ємною його частиною є перевірка знань, рівня підготовленості учнів. Я маю  надію, що ці вправи допоможуть учням   подолати стрес перед опитуванням, іспитами.

                                             Вправа «Я – квітка»
Мета: створити сприятливу, ефективну атмосферу для роботи.
Учитель пропонує назвати своє ім’я й квітку, з якою учасник асоціює себе у шкільному житті. Наприклад, мене звати Оксана, у своїй шкільній діяльності я асоціюю себе із квіткою-ромашкою, тому що… По закінченні відбувається обговорення почутого та того, що кожен із учасників відчував.

                                           Притча про метелика
У давнину був собі один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Усім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість. Якось одна заздрісна людина вирішила знеславити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як саме це зробити: «Я упіймаю метелика і у жмені принесу мудрецю, потім запитаю його: живий у мене в руці метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я стисну щільно кулак, роздавлю метелика й розкривши долоню, скажу, що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я розкрию кулак, метелик вилетить живий і неушкоджений, і скажу, що наш великий мудрець помилився». Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав мудреця, той відповів: (пауза, відповіді учасників: «Який ти сам», «Все залежить від тебе») «Все в твоїх руках»




Вправа «Пінгвіни» 
Мета: зняти емоційне напруження, розвивати і зміцнювати групову згуртованість.
Учитель. Уявіть, що ви зараз не люди, а пінгвіни. Руки притисніть до тіла, голову втягніть у плечі. Пінгвінам холодно, вони збилися в купку. Але крайні мерзнуть і обережно притискаються до середини. Далі, як тільки я кажу «Пінгвіни» - ви виконуєте інструкцію, коли кажу: «Люди» - вертаєтесь в зворотне положення.
Рефлексія
Який у вас зараз настрій?
Малюнковий тест: «Три тварини» 
Мета: донести інформацію учасникам проте, що всі ми різні, кожна людина неповторна, завжди наше сприйняття себе відрізняється від того, як сприймають нас, нашу поведінку.

Учитель пропонує учасникам намалювати (написати) трьох тварин. Під кожним малюнком тварини написати по три властивості (риси, якості характеру), які притаманні їй.
Ключ до тесту:
  • перша тварина – це те, як ви бачите сам себе, з чим асоціюєте;
  • друга тварина – яким бачать вас інші люди, які вас оточують;
  • третя тварина – показує те, яким ви є насправді, з цієї точки хору, це є об’єктивна характеристика.
Висновок: цей коротенький експрес-тест приблизно показує, як сприймається особистість, Людина бачить себе з одного боку, Соціальне середовище, люди, що оточують – з іншого. А насправді ми можемо бути зовсім не такими якими себе уявляємо чи нас сприймають оточуючі. Часом, ми не можемо зрозуміти власних вчинків, бажань, думок. Не завжди з упевненістю сказати, як саме відреагуємо на ту чи іншу життєву ситуацію, які почуття у нас з’являться тощо.

Вправа «Валіза – кошик – м’ясорубка»
Мета: провести загальну оцінку уроку
Учитель пропонує кожному учаснику висловити свої враження від уроку на стікерах та наклеїти на ватман, де намальовано валізу, кошик та м’ясорубку.
На салатовому стікері написати той найважливіший момент, який кожен учасник особисто виніс із уроку, який він бажає забрати із собою та використовувати у своїй діяльності. Свою відповідь учасник розміщує на «валізі».
Малиновий стікер – це те, що виявилось цікавим для учасника, але поки що він не готовий застосовувати його в своїй роботі, тобто це те, що необхідно доопрацювати, домислити, «докрутити». Малиновий стікер наклеюють на зображення «м’ясорубки».
Помаранчевий стікер – те, що було не потрібним, не цікавим, те, що учасник не використовуватиме. Цей стікер необхідно наклеїти на зображення «кошик для сміття».

Прощання 
Вправа «Аплодисменти по ланцюжку» 
Інструкція: «Ми добре сьогодні попрацювали, і мені хочеться вам запропонувати гру, під час якої аплодисменти поступово «доповнюються»: спочатку починає аплодувати учасник, що сидить з правого боку перший, потім до нього приєднується другий, до них – третій, четвертий і так далі…, як тільки дійшли до моменту, коли аплодують всі присутні, зменшення оплесків відбувається в зворотньому порядку.
                   


ТВОРЧІ ПРИЙОМИ НА УРОКАХ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
         ВИБЕРИ ЗАВДАННЯ САМ
   НА ДОШЦІ ЗАЗДАЛЕГІДЬ ЗАПИСАНІ ДОМАШНІ ЗАВДАННЯ ТРЬОХ РІВНІВ, І УЧНІ ВИБИРАЮТЬ СОБІ КОМБІНАЦІЮ ПРИДАТНИХ ДЛЯ НИХ ВАРІАНТІВ ЗА ІНТЕРЕСОМ І СИЛОЮ.
           ЗАЗДАЛЕГІДЬ
   НА ПОЧАТКУ ТЕМИ ПОВІДОМ­ЛЯЮТЬСЯ ВСІ ЗАВДАННЯ, ЯКІ НЕОБХІДНО ВИКОНАТИ, ПОДІЛИВШИ НА ОБОВ’ЯЗКОВІ Й ДОДАТКОВІ, ПИСЬМОВІ Й УСНІ. ОБМОВЛЯЮТЬСЯ ТЕРМІНИ СКЛАДАННЯ ЗАВДАНЬ ТА ЇХНІЙ ОБСЯГ, ПРИНЦИПИ ОЦІНЮВАННЯ, ЧИ Є МОЖЛИВІСТЬ ВИБОРУ ЗАВДАНЬ ТА ІН.
      
             ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ
   ЗАЗВИЧАЙ ВОНО ВИКОНУЄТЬСЯ НА ДОБРОВІЛЬНИХ НАЧАЛАХ І СТИМУЛЮЄТЬСЯ ВЧИТЕЛЕМ ВИСОКОЮ ОЦІНКОЮ Й ПОХВАЛОЮ. ДІАПАЗОН ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ ШИРОКИЙ. ОДНАК СЕРЕД НИХ МОЖНА ВИДІЛИТИ ДЕЯКІ ТИПОВІ ГРУПИ. НАПРИКЛАД, УЧНЯМ ПРОПОНУЄТЬСЯ РОЗРОБИТИ:
1) ТЕМАТИЧНІ ЗБІРНИКИ ЦІКАВИХ ФАКТІВ;
2) ПЛАКАТИ - ОПОРНІ СИГНАЛИ.
РЕФЛЕКСІЯ
       КРУГЛИЙ СТІЛ
 У ПРОЦЕСІ ЙОГО ПРОВЕДЕННЯ УЧИТЕЛЬ ФОРМУЄ З УЧАСНИКІВ ДВІ ГРУПИ. ПЕРША ГРУПА УТВОРЮЄ «ВНУТРІШНЄ» КОЛО. УЧАСНИКИ ЦІЄЇ ГРУПИ ВІЛЬНО ВИСЛОВЛЮЮТЬСЯ З ОБГОВОРЮВАНОЇ ПРОБЛЕМИ. ПРИ ЦЬОМУ ВАЖЛИВО, ЩОБ УЧНІ НЕ КРИТИКУВАЛИ ТОЧКУ ЗОРУ ІНШИХ, А КОРОТКО Й ЧІТКО ВИСЛОВЛЮВАЛИ ВЛАСНУ ДУМКУ. УЧАСНИКИ ДРУГОЇ ГРУПИ («ЗОВНІШНЄ КОЛО») ФІКСУЮТЬ ВИСЛОВЛЕННЯ УЧАСНИКІВ ВНУТРІШНЬОГО КОЛА, ГОТУЮЧИ СВОЇ КОМЕНТАРІ Й ПИТАННЯ. 
 ЩОДЕННИК
  ЩОДЕННИК ВЕДЕТЬСЯ ПРОТЯГОМ ТРИВАЛОГО ПРОМІЖКУ ЧАСУ Й ДОЗВОЛЯЄ УЧНЕВІ ЗДІЙСНИТИ БІЛЬШ ВДУМЛИВУ РЕФЛЕКСІЮ, ЯК ВІДСТЕЖУЮЧИ БЕЗПОСЕРЕДНІЙ ПРОЦЕС, ТАК І ПОРІВНЮЮЧИ СВОЇ ДІЇ В ЧАСІ («ВІДКЛАДЕНА» РЕФЛЕКСІЯ). ЦЕ ВАРІАНТ ГРУПОВОЇ ПИСЬМОВОЇ РЕФЛЕКСІЇ У ФОРМІ ПИТАНЬ І ВІДПОВІДЕЙ УЧАСНИКІВ ГРУПИ. ПРОПОНОВАНИЙ СПОСІБ ДОЗВОЛЯЄ ЗА ДОСИТЬ КОРОТКИЙ ПРОМІЖОК ЧАСУ ПРОВЕСТИ ПИСЬМОВУ РЕФЛЕКСІЮ З МЕТОЮ ВЗАЄМООБМІНУ ДУМКАМИ.
      НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ
 «Історія  ДЛЯ МЕНЕ - ЦЕ...»
«Я Б ХОТІВ (НЕ ХОТІВ) БУТИ НА МІСЦІ...»
   ПІДІБ’ЄМО ПІДСУМКИ
ОДИН ІЗ НАЙПОШИРЕНІШИХ ПРИЙОМІВ УСНОЇ РЕФЛЕКСІЇ, ЩО, ЯК ПРАВИЛО, ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ НА ЕТАПІ ЗАВЕРШЕННЯ УРОКУ,- ЦЕ ПРОМОВЛЯННЯ ЗА ТАКОЮ СХЕМОЮ:
НА УРОЦІ Я...
- ДІЗНАВСЯ...
- ЗРОЗУМІВ...
- НАВЧИВСЯ...
- НАЙБІЛЬШИЙ МІЙ УСПІХ - ЦЕ...
- НАЙБІЛЬШІ ТРУДНОЩІ Я ВІДЧУВ...
- Я НЕ ВМІВ, А ТЕПЕР УМІЮ...
- Я ЗМІНИВ СВОЄ СТАВЛЕННЯ ДО...
- НА НАСТУПНОМУ УРОЦІ Я ХОЧУ...
    ПОРТФОЛІО
 РІЗНІ ВАРІАНТИ ПОРТФОЛІО, ЩО ЯВЛЯЮТЬ СОБОЮ НАБІР РОБІТ УЧНІВ, ЗВ’ЯЗУЮТЬ ОКРЕМІ АСПЕКТИ ЇХНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В БІЛЬШ ПОВНУ КАРТИНУ. ПОРТФОЛІО МОЖЕ ВКЛЮЧАТИ НАБІР ОЦІННИХ ЛИСТІВ, ЛИСТІВ СПОСТЕРЕЖЕНЬ, ФРАГМЕНТИ ЩОДЕННИКІВ, «БОРТОВИХ ЖУРНАЛІВ», ВІДЕОФРАГМЕНТИ, ПРОЕКТИ Й ПЛАНИ ВИСТУПІВ. ПОРТФОЛІО - ЦЕ ЩОСЬ БІЛЬШЕ, НІЖ ПРОСТО ПАПКА УЧНІВСЬКИХ РОБІТ, ЦЕ СПЛАНОВАНА ЗАЗДАЛЕГІДЬ ІНДИВІДУАЛЬНА ДОБІРКА ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.
      САМОРЕФЛЕКСІЯ
 УЧНІ ВІДПОВІДАЮТЬ НА ЗАПИТАННЯ: «ЧИ СПРАВДИЛИСЯ МОЇ ОЧІКУВАННЯ?», «ПРО ЩО МЕНІ ХОЧЕТЬСЯ ПОГОВОРИТИ? ЯКУ ПРОБЛЕМУ ХОТІЛОСЬ БИ ПОРУШИТИ?»
        СЕНКАН
 ВІРШОВАНІ ФОРМИ (НАПРИКЛАД, СИНКВЕЙН - П’ЯТИРЯДДЯ) - ЦЕ СПОСІБ ТВОРЧОЇ РЕФЛЕКСІЇ, ЩО ДОЗВОЛЯЄ В ХУДОЖНІЙ ФОРМІ ОЦІНИТИ ВИВЧЕНЕ ПОНЯТТЯ, ПРОЦЕС АБО ЯВИЩЕ.
     КОЛЬОРОВА ФЕЄРІЯ
  НАПРИКЛАД, НА СТОЛІ В УЧНІВ ЛЕЖАТЬ СТІКИ ТРЬОХ КОЛЬОРІВ (ЗЕЛЕНИЙ, ЖОВТИЙ, ЧЕРВОНИЙ), ЯКІ ВІДПОВІДНО ОЗНАЧАЮТЬ: «Я ВСЕ ЗРОЗУМІВ», «МЕНІ ДЕЩО НЕЗРОЗУМІЛО», «МЕНІ СКЛАДНО ЗРОЗУМІТИ». ПІД ЧАС ПОЯСНЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ ВЧИТЕЛЬ ПРОСИТЬ ПОКАЗАТИ СТІКИ, ЯКІ ВІДПОВІДАЮТЬ РІВНЮ РОЗУМІННЯ КОНКРЕТНОЇ СИТУАЦІЇ. ПІСЛЯ ЦЬОГО ВЧИТЕЛЬ ПРИЙМАЄ РІШЕННЯ - ПРОДОВЖИТИ ПОЯСНЕННЯ, ПОВЕРНУТЬСЯ НА ВИХІДНІ ПОЗИЦІЇ Й ПОЯСНИТИ ЗНОВУ, ЗМІНИТИ ТАКТИКУ ПОЯСНЕННЯ, ВЗЯТИ НА ЗАМІТКУ Й ПОПРАЦЮВАТИ ІНДИВІДУАЛЬНО З ОКРЕМИМИ УЧНЯМИ. У РАЗІ ВИКОРИСТАННЯ КОЛЬОРОВИХ СТІКІВ МОЖНА КОНТРОЛЮВАТИ ЗМІНУ НАСТРОЮ КЛАСУ (АБО САМООЦІНКУ ВЛАСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ) ПІД ЧАС УРОКУ АБО ЗРОЗУМІТИ РЕЗУЛЬТАТ ЕМОЦІЙНОГО НАСТРОЮ ПІСЛЯ ПРОВЕДЕНОГО ЗАНЯТТЯ. 

         ДОМІНО
 УЧНЯМ ПРОПОНУЮТЬ 18 НЕЗАКІНЧЕНИХ речень. САМІ ЗАКІНЧЕННЯ НАПИСАНІ НА ІНШИХ АРКУШАХ. УЧНЯМ НЕОБХІДНО ПІДІБРАТИ ПРАВИЛЬНІ ЗАКІНЧЕННЯ ДО ЦИХ речень.
   
          
        МОЯ ТЕЗА
 ПРОПОНУЄМО ПРИКЛАДИ ТОГО, ЯК МЕТОДОМ ПРИСКОРЕНОГО НАВЧАННЯ ВЕСЕЛО Й НА ОПТИМІСТИЧНІЙ НОТІ МОЖНА ЗАКІНЧИТИ НАВЧАЛЬНІ ЗАНЯТТЯ, ЗАОХОЧУЮЧИ УЧАСНИКІВ ДО КРИСТАЛІЗАЦІЇ ГОЛОВНИХ ТЕЗ ВИВЧЕНОГО. ПОПРОСІТЬ УЧАСНИКІВ ЗАПИСАТИ ОДНИМ РЕЧЕННЯМ НА АРКУШІ ПАПЕРУ ГОЛОВНУ ІДЕЮ ВИВЧЕНОГО. ЗГРУПУЙТЕ УЧАСНИКІВ У ПАРИ, І ХАЙ КОЖЕН ЗА СОРОК П’ЯТЬ СЕКУНД СПРОБУЄ ПЕРЕКОНАТИ ПАРТНЕРА, ЩО САМЕ ЙОГО ТЕЗА ВАЖЛИВІША ЗА ІНШІ. 
     ОРАТОРСЬКІ ЗМАГАННЯ
 ОРАТОРСЬКІ ПРЕДМЕТНІ ЗМАГАННЯ ПРОВОДЯТЬСЯ В КЛАСІ, ДЕ ПОРЯД ІЗ ЗНАННЯМ ПРЕДМЕТА ВРАХОВУЄТЬСЯ МАНЕРА ТРИМАТИ СЕБЕ, ДОВІДНІСТЬ, ОБРАЗНІСТЬ, ОРИГІНАЛЬНІСТЬ РОЗУМОВИХ КОНСТРУКЦІЙ І ПОБУДОВИ МОВЛЕННЯ, ЗНАННЯ МОВИ, ТОЧНІСТЬ ЦИТУВАННЯ, УМІННЯ ЗАХОПИТИ ПУБЛІКУ, ШВИДКІСТЬ СЛОВЕСНОЇ РЕАКЦІЇ І ЗДАТНІСТЬ ДО ЕКСПРОМТУ. ТЕМАТИКА ПРОПОНУЄТЬСЯ ЗАЗДАЛЕГІДЬ. 
      РЕПОРТЕРИ
ЦЯ РОБОТА З ТЕКСТОМ ДОЦІЛЬНА, ЯКЩО ТРЕБА ОЗНАЙОМИТИ УЧНІВ З ПЕРІОДИКОЮ ЧИ ДОДАТКОВИМ МАТЕРІАЛОМ. УЧИТЕЛЬ ПРОПОНУЄ ЇМ УЯВИТИ СЕБЕ В РОЛІ РЕПОРТЕРІВ І ЗАПИСАТИ НА ОКРЕМОМУ АРКУШІ НАЙБІЛЬШ ЦІКАВЕ, НА ЇХНІЙ ПОГЛЯД, ЗАПИТАННЯ ДО ТЕКСТУ.
    СТВОРИ ТЕСТ
 ЗАПРОПОНУЙТЕ УЧНЯМ НАПРИКІНЦІ РОКУ СТВОРИТИ СИСТЕМУ ТЕСТІВ, ЯКА Б ОХОПЛЮВАЛА ВЕСЬ ВИВЧЕНИЙ МАТЕРІАЛ ПІДРУЧНИКА. 
    «УПОВНОВАЖУЮЧИ…»
ДЕ ЗНАЙТИ ЧАС ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДИДАКТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ? НЕ ТРЕБА ЗАБУВАТИ ОСНОВНЕ ПРАВИЛО ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОСТОРУ НАВКОЛО СЕБЕ. ВИ НЕ САМОТНІ, ПОРУЧ Є ДІТИ, ЯКІ ІЗ ЗАДОВОЛЕННЯМ ВИКОНУВАТИМУТЬ УДОМА ВАШЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ЗАМІСТЬ РУТИННОГО. НЕ СОРОМЛЯЧИСЬ ПОЧНІТЬ ЗІ СЛІВ: «УЯВИ, ЩО ТИ ВЧИТЕЛЬ І ГОТУЄШСЯ ДО УРОКУ…»
УПОВНОВАЖУЮЧИ УЧНЯ, ВИ ОДНОЧАСНО «ВБИВАЄТЕ ДЕКІЛЬКА ЗАЙЦІВ»:
1. ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
2. ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО УЧНІВ.
3. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТВОРЧОЇ ДИТИНИ (АБО НЕВЕЛИКОЇ ГРУПИ ДІТЕЙ).
4. НАКОПИЧЕННЯ ДИДАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ (ЩО ОСОБЛИВО ВАЖЛИВЕ ДЛЯ ТИХ, ХТО МАЄ КАБІНЕТ).
5. ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРАЦІ ВЧИТЕЛЯ (ВИВІЛЬНЯЄТЬСЯ ЧАС НА ТОЙ ВИД РОБОТИ, ЯКИЙ УЧНЯМ НЕ ДОРУЧИШ).
6. ГАРАНТОВАНІ ГАРНІ ОЦІНКИ ДЛЯ ТВОРЧОЇ ГРУПИ (ЯКИЙ УЧИТЕЛЬ НЕ ПОРАДІЄ ЦЬОМУ «ЯВИЩУ ПРИРОДИ»!).
7. ЦІКАВИЙ, НЕЗВИЧАЙНИЙ (МОЖУ ВАС ЗАПЕВНИТИ - ЕФЕКТИВНИЙ) УРОК, ЯКИЙ І ВАМ І ВАШИМ УЧНЯМ ПРИНЕСЕ ЗАДОВОЛЕННЯ.
     ЕСЕ     
   ЕСЕ - ТВІР НЕВЕЛИКОГО ОБСЯГУ, ЩО РОЗКРИВАЄ КОНКРЕТНУ ТЕМУ Й МАЄ ПІДКРЕСЛЕНЕ СУБЄКТИВНЕ ТРАКТУВАННЯ, ВІЛЬНУ КОМПОЗИЦІЮ, ОРІЄНТАЦІЮ НА РОЗМОВНУ МОВУ, ПРИХИЛЬНІСТЬ ДО ПАРАДОКСІВ. НАПИСАННЯ ЕСЕ ПОКЛИКАНО ЗВЕРНУТИ УЧНЯ ДО СВОГО ДОСВІДУ В УСІХ ЙОГО ПРОТИРІЧЧЯХ ІЗ ПЕВНОГО ПИТАННЯ.




                                    Приклад з  досвіду роботи
Педагогічна ідея: використання схем і таблиць як засобів наочності на уроках історії для формування просторово - логічного уявлення учнів.
         Відомо, що образне уявлення учнів про минуле у процесі вивчення історії значною мірою формується на основі як безпосереднього сприйняття предметів, так і за допомогою навчальної наочності. Важливе місце серед наочних засобів навчання історії займає умовно - графічна наочність - схеми, графіки, таблиці, діаграми, схематичні  малюнки тощо. Вони використовуються для формування в учнів локальних уявлень, встановлення причинно - наслідкових зв'язків та розуміння сутності історичних  явищ, подій їхньої динаміки. Найкраще використовувати структурні та логічні схеми.
         Структурні схеми відтворюють взаєморозташування і звязки між складовими частинами того чи іншого історичного явища ( подій ,періоду тощо) Їх використання дозволяє учням набагато краще зрозуміти відповідний інформаційний ряд та сутність явищ, подій тощо.
         Логічна схема - це графічне зображення, що передає історичний процес та його складові , які випливають одна з одної. Їх , завичай, вчителі використовують під час вивчення причин та наслідків історичних подій та явищ.Перевагою логічних схем є їхня простота у виконанні.
         Таблиця - це перелік текстової або цифрової інформації, розташованої за певним порядком у графах. Вони поділяються на тематичні, порівняльні, хронологічні та синхроністичні. На відміну від схем, у таблицях відсутні умовні позначення історичних подій чи явищ.




             Готуючись до уроків, учителю необхідно бачити весь готовий курс історії, в загальному, і чітко описувати зв'язку між темами. Для цього необхідно "зціпити", весь навчальний матеріал, систематизувати та узагальнити його, а потім видати учням за допомогою блок-таблиць, або структурно-логічних схем. Це допомагає бачити учням весь історичний процес з верху, вільно орієнтуватися в історичному просторі, витрачати менше часу на засвоєння знань, а вчителю дає можливість творчо опановувати новими методами викладу, виділення часу на розв'язування творчих завдань разом з учнями.
Для кращого засвоєння матеріалу великими блоками, можна використовувати графічні зображення.
Графічні зображення навчальної інформації мають різні назви:
1) опорні конспекти - оформлення навчального матеріалу у вигляді системи опорних сигналів;
2) опорні портрети - схеми - наочні символи історичних дій групуються близько імені історичного діяча, створюючи цілісний образ історичного періоду;
3) "павучки" - вживаються для роботи над поняттями, учні записують назви поняття, обводячи його овалом, потім, підбирають ключові слова - так створюються - "ніжки";
4) структурно-логічні схеми - схеми, з своеродним відображенням плану, вони складаються з таких же блоків, що і великі розділи плану - з елементів, які є підпунктами.
Зазвичай такі схеми складаються з невеликої кількості (7 ± 2) великих одиниць інформації, які відповідають психологічним законам короткочасної пам'яті. У схемі навчальний матеріал скомпоновано так, що під час усного роботи можна багато разів доводилося оперувати окремими частинами схеми. Вариативное повторення дає можливість розкрити навчальний матеріал, з різних сторін, одночасно зберігаючи його цілісність. Разом з тим, повинні бути виділені, як вербально, так і візуально головні і другорядні інформаційні одиниці. Логічні схеми допомагають виробити в учнів стійкі навички логічного побудови відповіді, скорочено аргументувати захист своєї думки, сприяти розвитку культури мовлення.
Методика є перспективною та корисною під час роботи над великими темами-блоками. Вона дає можливість бачити весь історичний процес, як цілісність, закладає в учнів початкові знання, на яких, далі, буде базуватися пізнавальний процес.
Найбільш ефективно, діяти можна на перших етапах засвоєння навчального матеріалу (продуктивного і реконструктивної). Використовувати цю методику можна і в роботі невеликими групами (3-4 учня), це дає можливість залучити елементи змагання, і привернути увагу учнів. Крім цього, цю методику можна об'єднати з іншими миделя: дискусійною, ігровий, пошукової.
Дуже ефективна методика роботи з блок-таблицями і логічно-структурними. Схема може бути використана на повторительно-узагальнюючих уроках, і уроках побудови навчального матеріалу в кінці навчального року. 

Немає коментарів:

Дописати коментар